Velkommen
Med denne
introduktion, som er lige til at hæfte ind i ringbindet med dine øvrige ”huspapirer”,
ønsker bestyrelsen at ønske dig hjerteligt velkommen i Grundejerforeningen PAX.
Foreningen blev
stiftet i 1942 og har i dag 66 medlemmer (parceller).
Foreningens område omfatter
vejene Humlebjerg, Kagsbro, Kagsløkke,
Abildhøj, Hampeland og Muldager op til indkørslen til lejlighederne i Muldager.
Foreningens formål er
at varetage fælles grundejerinteresser, herunder vedligeholdelse af foreningens
private fællesveje samt fællesanlægget.
Denne introduktion
har til formål at give en orientering om forskellige praktiske spørgsmål, der
uvilkårligt melder sig for en tilflytter.
Er der i denne
introduktion punkter, du ønsker nærmere belyst, eller har du spørgsmål i
øvrigt, er du altid velkommen til at rette henvendelse til bestyrelsen.
Bestyrelsen (pr.
marts 2016)
Formand Jesper Kunst Hampeland
18
Telefon: 6060
9432
Email: PAX@Hampeland.dk
Kasserer John Møller Hampeland 8
Øvrige medlemmer
Kasper
Bo Andersen Kagsløkke 7
Martin Steen Nielsen Hampeland
20
Caroline
Warner Humlebjerg
16
Suppleant Freja Hougaard Andreassen Hampeland 10
Medlemsinformationer
Mindst 1 gang om året
omdeler bestyrelsen en medlemsinformation til foreningens medlemmer for hermed
at informere om foreningens fællesanliggender.
Kontingent
Foreningens
kontingent fastsættes på den ordinære generalforsamling og forfalder til
betaling den 10.
maj for årets første halvår og den 10. november for årets andet halvår. Foreningen
er tilmeldt PBS, hvorfra opkrævninger udsendes, og hvor man ligeledes kan
tilmelde sig automatisk betaling af kontingentet gennem sit pengeinstitut.
På foreningens generalforsamling i marts 2016
blev det besluttet at kontingentet for 2016 er 1800 kr. svarende til 900 kr. per halvår. Kontingentet betales
således:
·
Den 10. maj 2016 900 kr.
·
Den 10. november 2016 900 kr.
Generalforsamlingen
er foreningens højeste myndighed. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert
år i marts måned og indkaldes med mindst 14 dages varsel.
Forslag, der ønskes
behandlet på generalforsamlingen, skal fremsendes til bestyrelsen senest 8 dage
før generalforsamlingens afholdelse og omdeles til alle medlemmer senest 3 dage
før generalforsamlingen afholdes
Ekstraordinær
generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen eller på begæring af mindst 20
stemmeberettigede medlemmer.
Medlemmerne opfordres
til at møde op på generalforsamlingerne og hermed være medbestemmende om
foreningens arbejde.
Hvert
parcel har kun én stemme og har i øvrigt ret til at lade sig repræsentere ved
stedfortræder, når denne er ægtefælle, registreret partner, et myndigt husstandsmedlem,
eller selv medlem af Pax, såfremt skriftlig fuldmagt forevises. Et medlem kan
dog kun afgive én stemme i henhold til fuldmagt.
Referat af
generalforsamlinger kan rekvireres hos bestyrelsen.
Ifølge foreningens
formålsparagraf påhviler det foreningen at forestå vedligeholdelsen af
foreningens veje og fortove. Graden af vedligeholdelse fastlægges på den årlige
generalforsamling i forbindelse med vedtagelse af årets budget.
Det er vedtaget, at
foreningens vedligeholdspligt ikke indeholder vedligeholdelse og rensning af
regnvandsbrønde i veje, ligesom vedligeholdelse af fortove kun går til og med
kanten af flisebelægning ind imod egen grund. Endvidere er
førstegangsoprettelse af overkørsler til carport eller garage på det enkelte
medlems egen regning.
Vi har dog siden den
vedtagelse tegnet kontrakt med et firma, som med jævne mellemrum renser
regnvandsbrøndene. Erfaringen viste, at det for mange af brøndenes vedkommende
ellers ikke blev gjort.
Med jævne mellemrum foretager Københavns
Kommunes Vejkontor eftersyn af vejenes tilstand. I
de tilfælde, hvor kommunen måtte have noget at bemærke, gives der påbud til den
enkelte grundejer, der er ansvarlig i privatvejlovens forstand. Hvis et sådant påbud
modtages, bedes det omgående videregivet til foreningens bestyrelse, der sørger
for det videre fornødne.
Vejvedligeholdelsen er foreningens absolut
dyreste aktivitet. Derfor opfordres medlemmerne til at være med til at værne om
vore veje og fortove ved jævnligt at holde dem fri for ukrudt om sommeren og
sne og is om vinteren.
Ifølge
politivedtægten for Københavns kommune er det forbudt at parkere med 2 hjul på
fortovet. Foreningen beder sine medlemmer og disses besøgende om at overholde
dette påbud, da biler på fortovet kan nedbryde asfalten og forrykke
flisebelægningen med deraf følgende merudgifter for foreningen.
Vi opfordrer
ligeledes medlemmerne til, såfremt de ser et kørende ”vildfarent” køretøj oppe
på fortovet - for måske at kunne passere - at skrive indregistreringsnummer og
evt. firmanavn på et stykke papir og videregive dette til bestyrelsen, som vil
gøre krav gældende om erstatning, såfremt kørslen har forrettet skade på
fortovet.
Det påhviler den
enkelte grundejer at holde eget fortov og vejstykke i pæn stand og fri for
ukrudt. Ifølge myndighedernes bestemmelser har grundejeren pligt til mindst én
gang om ugen at feje færdselsarealer belagt med asfalt.
Da ukrudt nedbryder
asfalt med deraf følgende reparation og merudgift på foreningens
vejvedligeholdsbudget, henstiller foreningen til, at fortovet og vejene holdes
fri for ukrudt. Foreningen forbeholder sig ret til at holde enkeltmedlemmer
økonomisk ansvarlige, såfremt man groft forsømmer sin renholdningspligt.
Ifølge myndighedernes
bestemmelser skal den enkelte grundejer sørge for snerydning af såvel sit fortov
som sit vejstykke til midten af vejen.
I glat føre påhviler
det ligeledes den enkelte grundejer at gruse forsvarligt på fortovene. Til brug
for dette stiller foreningen gratis grus til rådighed. Grusbunken er placeret
ved flaskecontaineren i anlægget ved Kagsløkke.
Det kan ikke
anbefales at anvende salt i sne- og isbekæmpelsen,
idet salt ødelægger fliser og asfalt.
Gennem
paraplyforeningen Husum G/F er vi nogle grundejerforeninger i Brønshøj/Husum,
som har tegnet en fælles snerydningskontrakt omfattende snerydning af alle
foreningernes private fællesveje.
Medlemmerne
anmodes om, såfremt det er muligt, at køre deres biler ind i indkørslerne/carportene,
når der er tegn på snefald. På denne måde undgår vi, at snerydningskøretøjerne
skal køre i en bue uden om parkerede biler, og vi opnår totalt ryddede veje og
ikke irriterende ”volde” af sne og is.
Uanset at foreningen
har en kontrakt om snerydning af alle vejene, skal det pointeres, at den
enkelte grundejer stadig, ifølge myndighedernes bestemmelser, har ansvaret for
snerydningen af såvel fortov som sit vejstykke til midten af vejen. Man kan
således ikke forlade sig på snerydningsordningen og dermed være uden ansvar.
Ifølge tinglyst
deklaration af 19. februar 1951 skal Grundejerforeningen PAX i samarbejde med
ejendomsselskabet Vesterhave vedligeholde anlægget ved Kagsløkke.
Til vedligeholdelse
af anlægget træffer bestyrelsen aftale med en gartner eller lignende om at
forestå vedligeholdelsen, som pågår i perioden fra 1. april til 31. oktober.
Bestyrelsen opfordrer
i øvrigt til, at medlemmerne tager ordet ”fælles” for pålydende, og anvender
vores fællesanlæg til leg med børnene etc. F.eks. står foreningens
legeredskaber til fri afbenyttelse.
Renovationen
i foreningen varetages af:
City Renovation a/s
Hvis
du har spørgsmål vedrørende affald, kan disse rettes til:
Københavns Affaldsservice
Teknik- og Miljøforvaltningen
Center for Miljø/Affald
Telefon: 70 10 33 88
Kalvebod Brygge 45
1502 København V
Postboks 259
E-mail: affald@tmf.kk.dk
Hjemmeside: www..kk.dk
/affald
Der er flaskecontainere ved foreningens
grusbunke i anlægget ved Kagsløkke, på
Frederikssundsvej ved indkørsel til ”Åfløjen” samt på hjørnet af Kagsbro og Novembervej.
Vi anmoder venligst
om, at man tager sine flasker med hjem igen, hvis beholderne er fulde. Giv
gerne bestyrelsen besked, såfremt forgæves besøg til containerne gentages, så
bestyrelsen kan rekvirere ekstra tømninger.
Med hensyn til
afhentning af haveaffald, papir, storskrald og kemi henviser vi venligst til
post fra kommune/renovationsselskab eller www.miljoe.kk.dk/privat/affald
med hensyn til præcise datoer.
Der henvises til
politivedtægten vedrørende afbrænding af affald. Husk på inden afbrænding, at
naboerne måske har hængt tøj til tørre og ikke ønsker det tilrøget.
Redskaber og værktøj til
udlån:
Foreningen råder over
redskaber og værktøjer, som står til rådighed for medlemmerne. Redskaberne er
placeret i foreningens skur beliggende i anlægget. Såfremt medlemmerne ønsker
at låne redskaber, kan en nøgle til skuret lånes hos én i bestyrelsen.
Da der er tale om
fællesredskaber, bedes medlemmerne hurtigst muligt returnere redskaberne - og
helst hver aften – således, at naboer og ikke mindst foreningens havefolk kan
benytte redskaberne, når det kræves.
For at kunne spore,
hvor hver enkelt redskab befinder sig, bedes medlemmerne skrive sig på
udlånslisten, der hænger i skuret.
Giv venligst bestyrelsen besked såfremt et redskab skulle være defekt.
Redskaber til udlån:
·
Havetromle
·
Trillebør
·
Rensesplit
·
Kloakrenser
·
Pælebor
·
Lille håndgrensaks
·
Stor håndgrensaks
·
Hånd hækkeklipper
·
Elektrisk hækkeklipper
·
Kabeltromle
Motorredskaber bedes brugt med omtanke.
Det er bekvemt at bruge motorplæneklipper og
motorsav, men hvis naboen har inviteret frokostgæster i det fri, eller bare ønsker
at slappe af, kan velviljen over for motorredskaber være begrænset.
Der henvises til
politivedtægten, og der opfordres til, at man tager hensyn til sine naboer.
Husk at medbringe og
bruge plastposer når hunden luftes,
Til brug for grusning i glat føre stiller
foreningen gratis grus til rådighed for medlemmerne. Grusbunken findes på
arealet ved Kagsløkke.
Såfremt medlemmerne herudover skulle have brug
for lidt grus til opretning af havefliser etc., kan medlemmerne mod betaling af
kr. 50,- pr. trillebørfuld tage i rimelige mængder
fra bunken. Betaling skal ske til kassereren
Der ligger ingen
faste aftaler om fællesarrangementer i foreningen.
Der har været afholdt
sommerfester og fastelavns arrangementer på foreningens fællesareal dels
arrangeret af bestyrelsen og dels af medlemmerne. Disse arrangementer har efter
bestyrelsens opfattelse været ganske vellykkede, og vi opfordrer derfor
medlemmerne til at komme med forslag til arrangementer, så vi kan fortsætte
denne tradition til gavn for det sociale samvær.
Bestyrelsen står
gerne til disposition til sådanne arrangementer i form af indlæg i
medlemsinformationer etc., ligesom vi gerne hjælper med det rent praktiske.
Bestyrelsen
opfordrer medlemmerne til at deltage aktivt i foreningens arbejde. Medlemmerne
er velkomne til at henvende sig til bestyrelsen både personligt, telefonisk og
skriftligt med feedback, spørgsmål samt forslag, ligesom indlæg til
medlemsinformationer er mere end velkomne.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen